Selasa, 15 Januari 2008

Wanita dan hati

Hati wanita ibarat kaca yang berdebu....
>>Bila dibersihkan terlalu keras, kaca akan pecah berantakan.
>>Jika diusap terlalu lembut, kaca akan bertambah kotor.
` Wanita mudah mengalirkan air mata jika hatinya terluka, namun tak ada yang dapat melebihi keindahan dan keagungan seorang wanita yang tampil sesuai fitrahnya.
Kasih sayangnya, pesona pribadinya, dan kelembutannya benar-benar tak ada duanya.
Sekumpulan kisah wanita zaman Nabi dan para Sahabat di dalam buku ini, ibarat cermin.
Ia menampilkan bermacam cerita tentang wanita, yang patut diteladani dan yang perlu dihindari.Ada : Zulaikha, Khadijjah, Aisyah, dan Rabi'ah, serta wanita-wanita lain pembuat sejarah. "Memang Allah telah menjadikan sembilan akal dengan satu nafsu, untuk pria. Sebaliknya, Ia ciptakan wanita dengan sembilan nafsu dengan satu akal. Tapi....., aku dapat menjaga sembilan nafsu dengan satu akal, sedang Anda tidak dapat menjaga satu nafsu dengan sembilan akal.
>>Bukankah Anda datang kemari dengan dorongan hawa nafsu...? Sedang aku tetap tinggal tenang di rumahku,
"kata Rabi'ah kepada pemuda angkuh yang bermaksud melamarnya".

3 komentar:

sMarT n AcTive mengatakan...

a good article to read n to do...

Anonim mengatakan...

Kekecewaan terlalu pahit untuk ditelan, terlalu payah untuk dilupakan namun dalam cinta pasti akan merasai kecewa dan dikecewakan walau bukan itu masalah dalam setiap percintaan.
Kadangkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya. Dan bila dia suatu masa hilang dari pandanganmu..kau akan menyadari dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari..
"NR"
^_^"

Anonim mengatakan...

Kekecewaan terlalu pahit untuk ditelan, terlalu payah untuk dilupakan namun dalam cinta pasti akan merasai kecewa dan dikecewakan walau bukan itu masalah dalam setiap percintaan.
Kadangkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya. Dan bila dia suatu masa hilang dari pandanganmu….kau akan mulai menyedari dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari….
"n.r"
^_^"